10 Şubat 2015 Salı

Her pahalı mama kalitelidir anlamını unutun!


2002 yılından beri bir fiil (arada kesinti yıllar olsa da) köpek bakarım. Köpek bakımı vs konulara girmeyeceğim. Mama konusunda sizlere birkaç bilgilendirme yapacağım şöyleki;
Her pahalı mama kalitelidir anlamını unutun!

Yaman'ın anısına"Yaman" ilk köpeğimdi (Golden Retriever) 45 günlükten itibaren kollarımda büyümüştür. İlk zamanından beri sevgili baytarım Serkan ona "Anf" isimli premium bir mamayı önermişti. Yaman resmen bu mamayla büyüdü. Bizden gidene kadar da sağlıkla ilgili (acil bir vaka hariç) hiç bir sorun yaşamadı. Mama piyasadakilere göre ucuzdu. Yaman pek de beğenerek yemezdi. Mama kabına her mama koyuşumda "ulan i*ne yine aynı yemeği verdi p*ç "gibilerinden bi suratıma bi mamaya bakardı. Kısacası ölmemek için yerdi :) Bunu Eukanuba ya da yaptı Hill's e de hepsine; o aslında kuru mamayı sevmiyordu :) Gözü hep bizim yemeklerdeydi :)

Neyse gelelim ikinci köpeğimiz olan Buddy'ye (Galans - Golden Retriever) Hade len demeyin gerçekten de Türkiye'deki resmi tek galans, seceresi vs mevcut :) Neyse efendim bu itimiz ise herşeyi yer, ayırt etmez. 5x5 kalas, demir, çöp poşeti, tahta, plastik, pet şişe ne bulursa yer. (öğütücü gibi manyak) Buddy, eski sahibi tarafından Royal Canin Maxi Adult ile büyümüş. İlk geldiğinde yabancılık çekmesin ve problem yaşamayayım diye bende aynı mamayı aldım ve kullandım. Birde pahalı namussuz ki sorma neyse sonra uzuun araştırmalarım sonucunda Bonacibo adlı mamaya denk geldim. Bu mama ise diğerinin yarı fiyatı ve özellik olarak Royal Canin'e 5 basmakta ve en önemlisi taze üretim. En başta bende forumlarda günlerce okudum, iyi diyenlerde var küfür edenlerde ama ortak kanı tüylerinin daha parlak olduğu, ilk zamanlar dışkısının cıvık olduğu yönündeydi. Tipik Türk şirketi olm ne bekliyorsun kesin dandiktir mama diye düşünmedim değil. En sonunda merakıma yenik düştüm ve sipariş vermeye karar verdim.
Siteden 2 adet ücretsiz tester istedim (üye olunca alabiliyorsunuz). Tipik Türk kafasıyla çalıştığını düşündüğüm bir şirkete göre fazla çömertce bir hizmetti. Gelmez ya amaan derken 2 gün sonra testerlar elime geçti. Gerçi testerlar 100gr olunca bişiye benzemiyor. (Kedi testerı da 100gr, köpek testerı da 100gr saçma olmuş) neyse efendim bizimkine verdim 3 defa ölümden döndü. Çünkü Bonacibo mama Royal Canin'in neredeyse 1/3 ebadında yani ufacık. Eee bizimki de heyecanlı olunca 30 sn de 3 defa boğulma geçirdi kendileri. Neyse en sonunda "ulan zaten 1-1,5 ayda bitiriyor" alim de deneyeyim adam akıllı dedim ve sipariş verdim. Ürün geldi. Siparişime de özellikle ölçü kabı da ekleyin lütfen yazıyordu ama gelmedi. Ürün ambalajlaması gerçekten kötüydü şöyle ki; sanki bizim Hüseyin emmi elinde kürekle malı basmış içine de ambalaj şöyleee bi bel vermiş gibi böyle ne biliyim saçma salak duruyordu. Diğer mamalar gibi ambalajın dik durma pozisyonu yoktu. Yav cips alırsın da ambalajı açarsın sonra kapatmaya çalışırsın da içinden havası çıkar böyle saçma bişiydi.
"Ulan dedim bu ne?" Aldım eve götürdüm. Zaten büyük plastik kova mama kabına aktardığım için ambalajı da pek kafaya takmadım. Ama şunu söyleyeyim. Ambalajın üzerinde plastik fermuar sistemi olduğundan tazeliği uzun bir süre daha korunabilir. Aferin güzel düşünülmüş! Yaman zamanında bu konuda çok sıkıntı çekmiştik. Paketler her daim açık olduğundan hem ev içinde koku yapıyor hemde tazeliği kalmıyordu.
Birkaç gün sonra kafama takıldı. Yazdım verdim veriştirdim "ulan mama ölçü kabım nerede" diye firmaya sitelerindeki şikayet formundan. Kısa bi süre sonra cevap geldi. "Efendim sistem her siparişe otomatik mama ölçü kabı koyuyormuş ama her nedense ben özellikle yazmama rağmen benimkine koymamış. Len zaten nası koysun mama poşetine mi koyacak? Tipik sallama yazı dedim. Siee siee diyerek maili okudum, geçmeden zırt bi mesaj.... Aras kargo, kargonuz yola çıkmıştır. Lan dedim nooluyyo anaa bi baktım firma üşenmemiş mama ölçü kabını göndermiş. Utandım sanki biraz. Ama yinede o bir Türk firması ne gönderecek du bakalım diye sırıtırken 2 gün sonra kargo geldi. Oha dedim bu ne? Sarı renkli üstünde firma ismi olan gayette kaliteli bir plastikten yapılmış üzerinde ölçü çizgileri olan bir kürek! 10dk inceledim. Hoşuma gitti ama yine b*k buldum üstünde gr ölçüsü olacağına "cup" ölçü birimi vardı :) Ulan Türkiye'de yaşıyoruz ne cupu dedim oturdum google amcadan cup to gr convert arattık :)

İşin geyiği bi yana firmayı gerçekten taktir ediyorum. Müşteriye verilen değer, hizmet kalitesi, on numara. Mamanın da zamanla bizimki üzerindeki etkilerini göreceğiz bakalım artıları ne eksileri ne.
Ürün satışını sadece kendi tekellerinde bulundurmaları çok güzel böylelikle aracılar (veteriner petshop mağaza vs) fiyatı gereksiz şişirmiyorlar. Bravo diyim.

EDİT (01.06.2015)
Dostlar yazıyı yazdıktan kısa bir süre sonra buddy nin kulaklarında, cinsel organında ve patisinde anlamsız yaralar çıktı.
Tam da royal caninden bonaciboya geçtiğimiz dönemde olduğundan hangisinden kaynaklandığına emin değildim fakat önceleri royal canin yediğinden ve daha önce bir sorun yaşanmadığından dolayı bonacibo dan şüphelendim. Önce patisindeki yara geçti fakat izi kaldı. Kulaktaki yaralar kortizonlu kremler vs kullanmamıza rağmen hiçbir şekilde iyileşmedi. Ve bu durum yaklaşık 3 ay devam etti, 3 ay bir türlü iyileşmeyen yaralar :( Sabah akşam ilaç sür geçmez. Veterinerim protein kaynaklı olabileceğini mamayı acilen hipo-alerjik bir mama ile değiştirmemi tavsiye etti. Piyasada yaptığım araştırmalarda fazla bir seçeneğimin olmadığı fiyat/kalite performansında Profine - Somon&Patates olanı seçtim. Tahıl az Somon ve patates ile hipo-alerjik bir formül var. Yanılmıyorsam Çek Cumhuriyeti menşeili bir mama.
Mamaya başladıktan 15 gün sonra kulaktaki yaralar inanılmaz bir hızla kendiliğinden tamamen iyileşti. Bu bize ders oldu lütfen mama konusunda biraz daha dikkatli olun. Her köpek aynı tepkiyi vermez. Birine birşey olmaz diğeri nalları diker aman diyim.


Gelelim yok lan ben yerli mama vermem ecnebi vercem oğluma/kızıma derseniz zooplus.com.tr yi şiddetle öneririm. Abi üye oldun 5TL zoopara veriyor, ilk alışverişinde de 20TL veriyor, ne etti? 25TL indirimin var kafadan. Bişi sormak için müşteri hizmetleri numarasını aradım, Az buçuk Türkçe konuşabilen bi abla çıktı telefona soruma çok net bir dille cevap verdi Bravo dedim.
Fiyatlar piyasaya göre çok ama çok uygun. Bir de 25TL indirimi koyunca off tadın da yenmiyor. Yapılan alışverişe belirli bir oranda zoopara veriyor ama 60 gün sonra bu hediye paralar sıfırlanıyor. İlk siparişten sonrası normal fiyattan yani 25TL indirim yok bu yüzden yeni bir hesap açın (sadece 1 dakikanızı alıyor) yine indirimi kapın :) Her hafta çeşitli kampanyalar var sürpriz hediyeler var. Girin bir inceleyin derim.

Şimdi gelelim detaylara;

Royal Canin: Mama kabına koymamla bitmesi birkaç saniye sürüyor. Severek yiyor.  Dışkısı hafif cıvık gibi ne çok kuru ne çok cıvık, kıvamında, dışkıda inanılmaz berbat bir koku var, dersinki fare yemiş. (yemiştir şerefsiz şaşırmam) köpekte hafif-orta seviye bir koku mevcut. Enerjisi iyi. kilo ideal. mutlu. Dipte kalan son mamayı verdiğimde 24 saat sarı sarı kustu. :\ Tüy dökme var. Ambalaj güzel. İçindekilerde kısmında detay fazla yok. Marka mama kullanıcam illa dersen al kullan.




Bonacibo: Yemeden önce salyası akıyor :) sanırım ekstra koku/aroma mevcut. Dışkı ideal orta kıvamda, dışkıda koku yok. Köpekte şiddetli ve orta şiddette koku yok, sadece hafif bir koku mevcut bence pislikten normal. Enerjisi daha az gibi. bu mamaya geçtiğimizden beri daha az vermeme rağmen hafif bir etlenme/yağlanma mevcut. daha çabuk yorulma var. Tüy dökme var. Mama ufak olduğu için öksürme/tıksırma/boğulma olabilir. Hayvan zamanla daha itinalı yemeye alışıyor ama ilk birkaç gün sıkıntı. Ambalaj iyi ambalajlama berbat. Keşke 5kg 5kg vakumlama yapılsaymış o zaman muhteşemmiş derdim. Tavsiye edebilirim.
Son yaşadıklarımızdan sonra (yaralar çıkması) firmanın günahını almayayım ama ben tavsiye etmiyorum.



Profine: Pek de severek yemiyor. Sadece çok acıktığı ve başka bir alternatifi olmadığı için "öf aman yiyimde ölmeyeyim" tavırlarıyla yiyor. Bu mamayı kullanmamız ertesinde çok kısa bir sürede tüm vücutsal sorunlar yaralar düzeldi. Fakat enerji sıfır! Royal Canin yerken ki koşması deparı bu mamada yok. Çabuk yoruluyor. İki koştumu dil dışarı fırlayıp, semtin tüm oksijenini bitiriyor. Tüy dökme sorunu klasik bir şekilde devam malum goldenların tipik sıkıntısı. Ama az biraz daha az gibi tüy dökme oranı. Dışkı durumu ise tüm mamalardan çok daha az geliyor. Sabah ve akşam 2 veya 3 küçük yarı sertlikte tam kıvamında parçalar şeklinde. Mükemmel!





------------------------------------------------------------------------------------
Köpek mamalarının içerdiği et/et unu vs kelimelerin anlamları hakkında alıntı bir yazıdır okursanız faydanıza olur:

Et:
  Karkas ve kemikten sıyrılabilen etlerden oluşmaktadır. Hiçbir kuru mamada löp et şeklinde bulunmamaktadır ya da hayvanın göğsü, incik, antrikot v.b gibi kısımlarından oluşmamaktadır. Kuru mamalarda kuzu eti, tavuk eti olarak geçer. %70 ve daha fazla oranda su içerebilmektedir. Çiğ et de diyebiliriz. Örnek vermek gerekirse bütün tavukta %70 oranında su ve %18 oranında protein bulunmaktadır. Aynı oranlar çok az miktarlarda farklılık gösterse de kuru mamalarda "... eti" olarak geçen tüm içeriklerde bu şekildedir. Bu ürün kuru mamaya eklenirken dehidrasyon işlemine maruz kalacağından dolayı su kaybetmektedir. Dehidre edildiğinde ise değer kaybetmektedir. İngilizce'de meat olarak geçmektedir. Chicken meat, lamb meat v.b gibi... Bu ürünler hayvanların yenmeyen kısımlarından ayrılmıştır. Yani kan, tüy v.b gibi kısımlar içermemektedir.


Et unu:
  Karkas ve kemikten sıyrılabilen etlerden oluşmaktadır. Et unu, etin dehidre edilmesine denmektedir. Yani ette bulunan %70 oranındaki su oranının %10 oranına düşürülmesine de denilebilir. Tıpkı üzümü kurutup kuru üzüm elde etmek gibi örneklendirebiliriz. Kuru mamalarda kuzu eti unu, tavuk eti unu, tavuk unu v.s olarak geçer. Tavuk ununu ele alırsak %65 oranında protein, %10 oranında su, %12 oranında yağ içermektedir. Gördüğünüz gibi tavuk etinden daha yararlı ve yüksek değerlere sahiptir. Mamalarda ilk olarak aranması gerekilen içeriklerin başında gelmektedir. Et unu, İngilizce'de Meat Meal yani Lamb meal, chicken meal v.b olarak geçmektedir. Et ununun bir diğer adı ise dehidre edilmiş ettir. Bu da ingilizcede dehydrated meat yani örnek vermek gerekirse dehydrated lamb meat, dehydrated chicken meat v.b olarak geçmektedir. Dehidre edilmiş et ile et unu eş anlamlı kelimelerdir. Bu ürünler hayvanların yenmeyen kısımlarından ayrılmıştır. Yani kan, tüy v.b gibi kısımlar içermemektedir.


Et yan ürünleri:

  Et yan ürünleri ise hayvanların yenmeyen kısımlarının da oluştuğu içerikler demektir. İngilizce'de meat/meal my product olarak geçer. Örnek vermek gerekirse chicken by product, poultry by product, chicken derivative v.b gibi kelimelerden oluşmaktadır. Aynı anlama gelen diğer kelimeler ise kanatlı proteini yani poultry proteindir. Ayrıca dijest yani digest de aynı içeriklerin kimyasal yollarla dehidre edilmesiyle oluşmaktadır. Yani bu ürünler zararlı ve kalitesizdir. Bir kuru mamada olmaması gereken içeriklerin başında gelmektedir. Kan, tüy, gaga, ayak gibi kısımlardan oluşmaktadır.


Yani çok görülen ve yanlış bir görüş olan unu ibaresi kalitesiz değil aksine daha kaliteli anlamı içermektedir. 100 gram taze üzüm ile 100 gram kuru üzüm arasında ne fark var ise 100 gram et ile 100 gram et unu arasında da gördüğünüz üzere o kadar fark vardır. 100 gram kuzu üzüm için daha fazla üzüm harcandığı gibi 100 gram et unu yani dehidre et için de daha fazla et gerekmektedir.


Yağ Çeşitleri:
  Hayvansal yağ ise bildiğiniz gibi memelilerin dokularının render işleminden geçmesiyle elde edilmektedir. Genellikle tavuk, ayçiçek, kanola, balık gibi gıdaların yağları kullanılmaktadır ve bu oran da çoğunlukla %5 oranında seyretmektedir. Yağ çeşitlerinin de kalitelisi olduğu gibi kalitesizi de bulunmaktadır. tavuk, balık gibi belirtilerek yazılan yağlar tercih edilmelidir. Kuru mamanın içeriğinde hayvansal yağ olarak yazılan yağ türleri kalitesiz ve ne olduğu belirsiz yağlardır bu yüzden uzak durulması gereklidir.


Uzak durulması gerekilen ürünler:
Tavuk yan ürünleri (chicken by product), (poultry protein)
Et yan ürünleri (meat derivatives)
Hayvansal proteinler (İçerikte bu şekilde yazıyorsa) (animal protein)
Kemik ve kan unu (bone meal, blood meal)
Kan içerikli ürünler (genelde plasma olarak geçer)
Kümes hayvanları eti (poultry meal)
Dijest (Digest)
Hayvansal yağ (animal fat)

KAYNAKLAR:

Pitcairn, Susan Hubble (2005). Dr. Pitcairn's Complete Guide to Natural Health for Dogs & Cats
 "AAFCO Feed Inspector's Manual". Association of American Feed Control Officials Inspection and Sampling Committee
http://www.dogfoodproject.com/index.?page=meat-meal
http://en.engormix.com/MA-feed-machinery/formulation/articles/usa-poultry-meal-quality-t431/p0.htm
http://www.dogfoodproject.com/index.?page=betterproducts
http://kopeklerdebeslenme.blogspot.com.tr/

1 yorum:

  1. bonaciboyla ilgili aynı problemi bende yaşadım. şüphelerim bu yazıyı okudukdan sonra netlesti. içeriğinde ne kullanıyorlarsa bizde hiçbir denetim ve ya tüzük olmadığından hayvanları zehirliyorlar mı belli değil.. milli duygularla nalet olsun yabancı sermayeye türk malı mama oh temiz baya da yiyor diye sevinmiştim fakat çin'den farkımız yok a dostlar haberiniz olsun...

    YanıtlaSil